DHL – når gult og rødt bliver grønt

Det er ingen hemmelighed, at rigtig mange virksomheder og regeringer over hele verden, er begyndt at tænke mere og mere grønt. Det gør sig gældende i deres klima-og miljøaftaler, i virksomheders løfte om at mindske deres CO2 aftryk, og omkring en million andre steder.Send pakke DHL

Klima er in, og klima er hot. Derfor har verden også set på med forventning og spænding, imens de store, multinationale fragtfirmaer har skullet udtænke nye, klimavenlige strategier.

Et af disse firmaer er DHL. Og når verdens største fragtfirma skal præsentere deres nye strategi for en mere miljøvenlig drift, så er det absolut ikke småting. Her har vi skrevet 3 af de mest betydningsfulde tiltag, der skal sørge for at de gule biler i fremtiden bliver mere grønne.

Ruteoptimering

Når man er verdens største fragtfirma, har man også mange ruter. Rigtig mange ruter. Og når man har kørt med disse ruter i mange år, har man efterhånden også indsamlet meget data. Rigtig meget data. Og disse data bliver i dag brugt til at optimere ruterne, så DHL forsendelser kan blive gjort endnu grønnere i fremtiden. Meget af det bliver optimeret så det passer ind i en mere og mere automatiseret fremgangsmetode, så andre fragtfirmaer kan overgive opgaverne til DHL. Det er en win-win-win situation, da fragtfirmaer der bruger det, får mulighed for at få glæde af mange års innovation og udvikling uden at miste deres kunder, DHL Danmark får glæde af det, da de tjener penge på et system de selv bruger – og i sidste ende vinder hele verden, da mere og mere af den globale fragt (sandsynligvis) vil blive gjort mere effektiv ved denne metode.

Rapportering

Én af de visioner og idéer der har været hos DHL Express, har været at man ikke kan løse et problem man ikke forstår. Derfor tilbyder de at lave individuelle rapporter til virksomheder – både helt ned på fragtniveau, så du kan se hvor meget CO2 du egentlig udleder på dine leverancer – men også hos større virksomheder, hvor der bliver lavet en detaljeret rapport på hele forsyningskæden. Dette giver alle virksomheder en langt bedre forståelse for deres eget CO2 aftryk, og betyder i sidste ende at flere og flere virksomheder bliver opmærksomme på deres eget ansvar – og på hvilke muligheder de har for at omstille sig selv til en mere bæredygtig proces.

Miljøprojekter

Udover de to førnævnte tiltag, så bliver der også brugt mange ressourcer på at støtte miljøvenlige projekter. Det kan være alt fra vindmøllefarme, genskovning, biomasse kraftværker og mange andre ting. Det betyder i princippet, at du med hver eneste DHL forsendelse er med til at skubbe verden i en grønnere retning.