Sådan får du styr på din internationale fragt

TNT priser

Flere og flere danske virksomheder er i højere grad begyndt at importere og eksportere varer. Et marked som tidligere kun var forbeholdt store, multinationale firmaer, er nu blevet allemandseje. Dette er ikke mindst takket være internettets fremkomst, men i særdeleshed også grundet de mange muligheder for international fragt.

Når virksomheder begiver sig ud i at sælge og købe varer i udlandet, bliver de ofte stillet 3 problemer i møde. Fortoldning af varerne på både import og eksport siden, ustabile leveringstider, og som følge heraf utilfredse kunder og samarbejdspartnere, og sidst men ikke mindst enorme fragtpriser. Her har vi forsøgt at komme med en lille artikel, så du bliver klogere på hvad du skal være opmærksom på ved handel i udlandet.

Fortoldning

Fortoldning er den hellige gral, når det kommer til administrative tidsrøvere. Problemet med fortoldning er, at det meget ofte er forskellige regler fra land til land. Bøderne er dyre, men ofte er bøderne ikke nær lige så dyre, som prisen for en forsinkelse på en vare der sidder fast i tolden – eller helt afvises. Det skaber dårlige kunderelationer, administrative problemer i stor skala, og det kan overrumple selv den mest garvede handelsmand.

Ofte kan man få sit fragtfirma til at stå for fortoldningen. Bruger man eksempelvis TNT Danmark til udenlandsfragten, vil de i mange tilfælde kunne hjælpe med fortoldning af dine varer. Det kan lette byrden for dig rent administrativt, men vil også garantere at dine varer i det hele taget når frem.

Leveringstider

Hvis man kun har solgt varer indenrigs – og i nogle tilfælde til vores svenske og norske naboer, så er vi ofte vant til at leveringstiderne er ganske hurtige. Det er dog ikke altid tilfældet med udenrigsfragt. Problemet opstår hvis man bruger en fragtmand, der kun har begrænset adgang til udlandet. Det kan være at firmaet kun har én ugentlig flyrute til eksempelvis Kina – eller måske slet ikke har en flyrute. Så er man tvunget til at bruge søfragt, hvilket ofte er billigere – men til gengæld væsentligt langsommere. Bruger man et større firma som eksempelvis UPS til at stå for sin fragt, så vil det også i langt de fleste tilfælde åbne op for mange flere internationale ruter. Nu er de ikke de eneste med deres egne ruter. Førnævnte TNT har også deres egne ruter på både søfragt og luftfragt, og kan tilbyde 5 ugentlige afgange med fly. Det sikrer at du altid har mulighed for at få sendt din pakke afsted hurtigt og effektivt.

Priser

Det er klart, at jo længere en pakke skal sendes væk, jo dyrere bliver det. Og det er også klart, at man ved at vælge dem der allerede har en infrastruktur i form af fly- og skibsruter, betaler lidt ekstra. Disse ekstra services skal jo betales på én eller anden måde. Men det du som kunde skal se på, er hvad det egentlig koster dig hvis tingene IKKE er i orden. Hvor dyrt er worst-case scenario for dig?

Hvis du eksempelvis har en maskinfabrik, og skal have dele og stumper fragtet rundt i verden, så kan en times – eller i nogle tilfælde en hel dags stilstand koste langt mere end fragten – og hvad med en uge? Så bliver det lige pludselig nogle helt andre beløber. Derfor kan det nogle gange godt betale sig at give lidt mere for fragten, mod til gengæld at være sikker på at tingene forløber som de skal. Uanset om du skal have fragtet varer med TNT  priser eller andre fragtfirmaer, så kan du altid kontakte os for at få de bedste priser. Med vores online beregner har vi gjort det meget nemt at finde de bedste priser – men hvis du skulle have behov for noget som vores beregner ikke er lavet til, så tilbyder vi naturligvis også at vi kan hjælpe dig personligt.  Her vil vi også kunne hjælpe med rådgivning, så vi sammen finder ud af om det kan betale sig at betale ekstra for særlige ydelser.